Het werd wel weer eens tijd! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jamie Groot - WaarBenJij.nu Het werd wel weer eens tijd! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jamie Groot - WaarBenJij.nu

Het werd wel weer eens tijd!

Door: Jamie Groot

Blijf op de hoogte en volg Jamie

08 Mei 2015 | Tanzania, Moshi

Het is inmiddels langer dan een week geleden dat ik mijn laatste verhaal schreef (zoals beloofd in mijn vorige verhaal), maar de tijd vliegt voorbij. Ondertussen alweer op de volgende afdeling en leuke dingen ondernomen in de weekenden. Nu ik dit schrijf zijn we alweer over de helft van ons avontuur (maandag de 20e waren we hier 63 dagen wat betekende dat we precies op de helft waren).

Zondag 22 maart hebben we niet veel bijzonders gedaan. Heerlijk uitgeslapen en boek gelezen. Een echte zondag dus!
's Avonds gingen we met een groep naar Indo Italiano en at ik heerlijke pasta mét kaas :).

Op maandag 23 maart ben ik begonnen op Orthopedic Ward. Na de morning report werd de rapportage voorgelezen en kon ik mij voorstellen. Daarna kreeg ik een kleine oriëntatie over de afdeling van Mela die me vanaf de eerste minuut al claimde (ik was gewaarschuwd door Juul hahaha)! Het dagprogramma ziet er redelijk hetzelfde uit als op de SICU A/B, alleen er liggen zo'n 70 patiënten (in plaats van 7) en de patiënten zijn eigenlijk afhankelijk van de familie (wat betreft de persoonlijke verzorging als het krijgen van drinken en eten). De mensen lagen op canvas bedjes op de gang en de kamers overvol (10-12 bedden). Erg vreemd om te zien als je bedenkt dat wij in Nederland maximaal 4 patiënten in 1 kamer hebben.
Verder lopen er veel fysiotherapeuten rond, omdat iedereen op Orthopedic ligt met een fractuur (vaak van de femur -> bovenbeen). De patiënten krijgen ondersteuning en gaan oefeningen doen.

's Middags aten we pannenkoeken en gingen we bezig met de p-taken van school.
's Avonds bouwden we nasi van Juul haar Honig kruiden (erg handig, aangezien het hier soms erg lastig is om te bedenken wat we gaan eten).

Op dinsdag zijn we met zijn 5en naar de nurse conference gegaan (wéér over chest injuries, ze hebben de gewoonte om elk onderwerp twee keer te gaan presenteren achter elkaar aan).

's Middags gingen we naar de markt en zijn we weer voor school bezig geweest.

Woensdag zijn we naar de doctors conference gegaan en daarna naar de afdeling. We begonnen met de bedden opmaken, wondverzorging/painten (het aanstippen van de uiteinden van een pin in het been met Povidon). Ondertussen keek ik af en toe mee met de fysiotherapeuten of volgde ik de Ward Round met de medical students.

's Middags gingen we naar de markt en daarna kwamen Nynke en Marije bij ons om pannenkoeken te eten (heerlijk met hagelslag). Daarna zijn we gaan zwemmen.

Donderdag was alweer de laatste stagedag voor die week en ik deed de dagelijkse dingen onder begeleiding van een supervisor (verder weet ik even niet meer wat ik die dag heb gedaan, omdat het al even geleden is hahhaaa).
We aten een tonijnsalade (erg goed gelukt met een overheerlijke mayo-dressing en avocado).

Vrijdag de 27e hadden we geen stroom meer (terwijl we elke keer sneller dan verwacht weer nieuwe moesten kopen) en gingen we klagen bij Vera (hoofd van het International Office). De stroom was elke keer op en we kregen het idee dat er ergens een ''lek'' zat. Vera overlegde met onze housekeeper Grace en we konden de zaterdag verhuizen naar A.19.
Met het goede nieuws zijn we naar de universiteit gegaan en zijn we de hele middag bezig geweest met school.

's Avonds hadden we een afscheidsfeest van Maggie en Sarah (BBQ). Dit was erg goed voor elkaar. Lekker vlees, wat groenten, rijst en veel fruit.

Zaterdagochtend stonden we vroeg op (07.00 uur) om al onze meuk weer in te pakken (bah, wat een werk was dat) en stonden wij om 08.00 uur voor A.19 waar we hadden afgesproken met de housekeeper. Echter kennen ze geen tijd in Tanzania en kwam zij pas een uur later aankakken (pole! zei ze -> sorry). Na het bekijken van het huisje en onze kamer snel uitzoeken (dezelfde als in A.33, want die was lekker groot) gingen we weer terug en begon het sjouwen met de troep.
Na een paar keer heen en weer lopen was mijn koffer (20 kg ofzo) aan de beurt die ik maar bovenop de backpack op mijn rug heb gesmeten en naar het andere huisje ben gelopen (geen zin om de modder er daarna weer tussenuit moeten pulken)! Juul kwam een andere compound bewoner tegen die het zielig voor ons vond en besloot met de auto bij A.33 te komen zodat we de laatste spulletjes erin konden doen, zodat we niet meer hoefden te lopen.

's Middags hebben we de nieuwe kamer weer gepimpt met de boekjes van de Zweden (die toch al weg waren) en het weer iets gezelliger proberen te maken.
's Avonds gingen we naar de (nieuwe) Mexicaan die Wilke had ontdekt tijdens het inkopen van nieuw stroom. De nacho's waren heerlijk!!! Kunnen ze ook wel maken bij de Dikke van Dale (op de chipssoort na).

Zondag was weer lekker zondag. 's Avonds gingen we naar Pamoja (stroom was weer eens weg) en at ik een Griekse salade met een Tanzaniaans gerecht chapati.

Maandags ging ik weer naar Orthopedic en volgde de normale dagplanning. Juul was ziek (na het eten van de Mexicaan) dus gingen we na de dienst snel naar huis. Gelukkig voelde ze haar alweer veel beter en gingen we naar Moshi-city om naar Union Café te gaan om stroom te tappen en om met school bezig te gaan.
's Avonds aten we bij Union Café (met wisselend licht). De stroom is wel 6 keer uitgevallen!

Dinsdag 31 april volgde we weer een nursing conference zoals iedere week. Daarna ben ik naar de afdeling gegaan.

Woensdag en donderdag was een ''normale'' stage dag en na stage waren we vooral druk met school vanwege de deadlines van de verslagen.

Vrijdag 3 april waren de deadlines en ging ik er vroeg uit om nog de puntjes op de i te zetten. Na het inleveren van de verslagen gingen Juul en ik samen even fanatiek doen en hebben we een rondje over de compound hardgelopen (lekker heet...). Wilke was alleen gegaan en was verbaasd dat wij überhaupt hardgelopen hadden (en bedankt).
Omdat het Pasen was en wij een lang weekend vrij hadden wilden we iets leuks ondernemen. Echter ondernamen we 's avonds pas iets (wilden al eerder plannen, maar lukt niet vanwege de drukte).
Na was research besloten we 's avonds om 22.00 uur om de volgende dag richting Pangani te gaan (hadden een poster gezien over het Beach Crab Resort). Lekker spontaan! De tassen werden gepakt en gingen snel slapen.

Zaterdag ochtend om 05.00 uur hadden we de wekker om ons klaar te maken en richting Moshi-city te gaan. Natuurlijk waren onze bel-credits op en hebben we maar gevraagd of onze wachter van de compound een taxi kon bellen. Hij belde helaas niet onze vriend Alfred, maar iemand anders die een vast bedrag wilde wat 2x zoveel was als onze normale prijs. Toch hebben we Alfred gebeld en was hij zo lief om ons om 06.00 uur op te pikken en naar Moshi te brengen. Hij liet ons de goede bus zien en bleef bij ons totdat we onze kaartjes hadden. Alfred koppelde ons aan een wild vreemde vrouw die naar Tanga (eind punt van de bus) ging zodat we samen konden reizen. Het was allemaal super geregeld ondanks onze spontante actie. De bus vetrok wel iets later, 08.50 (in plaats van 07.00 uur), maar vooruit het eerste deel zat allemaal alweer mee.
Eenmaal in de bus moesten we naar hotels kijken (omdat het andere hotel volgeboekt was), maar rond 10.30 kregen we een smsje dat er iemand niet meer kon komen en er een bungalow beschikbaar was voor ons (jeeeeeeej, wij blij want het was een prachtige plek en aan/op het strand). We kregen een korte plaspauze. Heel bizar, de ''bush toilet''. Iedereen rende de bus uit trok de broek omlaag (naast de weg en naast elkaar) en daar zaten ze dan. Lachen natuurlijk want ik werd ook omsingeld door twee vrouwen (wel een voordeel, eentje had servetjes in haar tas!).
Rond 16.00 uur waren we in Tanga en deelden een taxi met twee Duitsers die ook naar Pangani gingen (lekker krap...). De taxirit duurde lekker lang (2,5 uur in plaats van 1,5 uur). Eenmaal bij de veerboot kwamen we per toeval de eigenaar van het resort tegen en hebben we onze slome taximan betaald en gedumpt. De eigenaar vertelde wat over het resort en we kwamen uiteindelijk om 18.30 aan in het resort, wat een lange dag reizen...

's Avonds kregen we een heerlijk avondmaal en besloten om de zondag te gaan snorkelen.

Zondag vroeg uit bed, heerlijk paas ontbijten en ons klaarmaken om te gaan snorkelen (10.00 uur vertrek). Ongeveer 45 minuten met de boot naar een mini eilandje en toen kon het snorkelen beginnen. Natuurlijk had ik de shit bril en kwam er steeds water naar binnen (lek)... Coole zeesterren, verschillende vissen, zee egels en koraal :). Prachtig om te doen (leuk voorproefje voor Zanzibar), maar het eilandje was verdwenen om 15.00 uur 's middags en we moesten zo snel mogelijk de spullen pakken en de boot in (was dus meer een soort zandbank). Bij terugkomst nog even lekker chillen en daarna weer heerlijk gegeten).

Maandag hebben we niet veel uitgevonden. Heerlijk ons ontbijtje gegeten en onze spullen gepakt om naar een hutje te verhuizen (sliepen voor 2 nachten in de bungalow en 1 nacht in de hut). Na de spullen te hebben gedumpt maar we mesten op het strand, met een van de vele opmerkingen van Wilke ''Lets go to the strend''! Afkoelen in de zee zat er alleen niet bij na het bakken, want de zee was zo'n 30 graden... Wel lekker om een halfuur te dobberen.
Dinsdag hoorden we dat een Nederlandse griet (hadden we ontmoet tijdens het snorkelen) hier was gekomen met de auto! We pakten de spullen en besloten 's middags al met haar mee te rijden naar Moshi in plaats van 's avond te vertrekken naar Tanga en woensdag ochtend half 7 in de bus te zitten. Het was een geslaagde reis en toch een dagje eerder thuis.

Mijn verhaal is alweer te lang en ik loop nog steeds achter! Tot van de week voor deel 2!

• 08 Mei 2015 - 14:21

Miran:

Hi James, lekker dat je de deadline hebt gehaald! Daarna lekker naar de kust.... Wat een zaligheid; naja de foto's kennen we en zijn om jaloers op te worden!
    Na vandaag, 8 mei, nog een weekje stage en daarna vakantie vieren. Geniet er lekker van mop en tot skype/wapp!;-)
    xxx

• 08 Mei 2015 - 17:25

Ivonne:

Wat maak je toch veel mee en fantastisch dat jullie zoveel vrije tijd hebben om al die leuke trips te maken. Zanzibar is ook een paradijsje, dus dat wordt een mooie afsluiter... En wat gaat de tijd snel, voor je het weet ben je alweer terug! Veel plezier nog, groeten Erik en Ivonne

• 14 Mei 2015 - 21:25

Oma Joke:

Geweldig Jamie wat je allemaal meemaakt,

Zanzibar moet ook geweldig zijn,nog geen enge beesten gezien.?

Geniet nog van alles hè.