Veel stroom, Jumbo hagelslag en kinderliedje.... - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jamie Groot - WaarBenJij.nu Veel stroom, Jumbo hagelslag en kinderliedje.... - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Jamie Groot - WaarBenJij.nu

Veel stroom, Jumbo hagelslag en kinderliedje....

Door: Jamie Groot

Blijf op de hoogte en volg Jamie

11 Maart 2015 | Tanzania, Moshi

Het links rijden en de warmte went steeds meer! De basis Swahilische woorden worden uitgewisseld met de locale bevolking (vinden ze erg leuk) en we deden een bijzondere/geweldige ontdekking over een ''kinderliedje''. Het is alweer dik een week geleden dat ik mijn vorige verslag heb geupload, dus bij deze een nieuw verslag met mijn belevenissen van vorige week en deze week!

Vorige week hebben we het lekker rustig aan gedaan. Dinsdagmorgen begonnen we met een presentatie over ''diabetic ketoacidosis''. Het was een interessant onderwerp, maar het werd bijzonder gebracht. Tijdens de colleges in Nederland zijn we de interactie tussen de docent en de studenten wel gewend. Ook worden er veel voorbeelden gebruikt om het onderwerp zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Wat er hier gedaan wordt; de presentatie wordt letterlijk voorgelezen hahahaa.
Na de les ben ik naar de afdeling gegaan en werden de dagelijkse dingen uitgevoerd (overdracht, wassen, wondverzorging, het bed verschonen en de controles).

Toen we 's middags thuis kwamen na het lunchen bleek dat we (wéér) geen stroom hadden, we werden al wanhopig bij het idee dat we weer zolang zonder stroom moesten leven. Ook bleek het water het niet meer te doen :O!!! We belden direct Whahikeyda (wij noemen haar Wakka Wakka) en binnen 2 minuten begon het water weer te stromen (erg bijzonder dus...). Na ons bezoekje bij het zwembad was gelukkig de stroom ook weer terug en konden we zelf koken (tapas: champignonsoep met toast, gebakken ui/champignon, avocado, komkommer en een mayo dipsaus). Ons heerlijke diner hebben we op Juul haar bed naar binnengewerkt onder het genot van een film (erg foute versie van the hangover).

Woensdag ochtend heb ik een wond verzorgt waarbij de hersenen naar buiten kwamen!!! Bij deze patiënt werd er later een neurologisch onderzoekje gedaan. Conclusie: links komen de hersenen eruit, in het linker gedeelte zit het spraak gedeelte en dit is dus beschadigd (patiënt kan niet communiceren). Verder is rechts tot weinig in staat (zo goed als verlamd), omdat de beschadiging links zit.

's Middags hebben we lekker voor de laptop gezeten (we hebben al een paar dagen stroom, dus hij is opgeladen!). De foto's werden gesorteerd en we maakten het gezellig met muziek.
's Avonds aten we spaghetti schelpjes en onze saus lijkt elke keer een beetje beter te worden.

Donderdag waren alle bedden op de afdeling bezet. Ook werd er een discussie gevoerd in het Swahilisch (die later werd toegelicht) over de zuurstofflessen. De vorige dag was er een patiënt gekomen en de flessen zuurstof waren leeg (niet echt een gewone situatie bij ons in Nederland). Wat nu de conclusie was kon ik helaas moeilijk opmaken uit de uitleg van mijn collega. Verder was het rustig op de afdeling, waardoor ik wat tijd had om mijn Swahili wat bij te spijkeren.
Ik heb iedere dag aan mijn mattie Thierry van de afdeling gevraagd of er nog een patiënt een canule nodig had, om zo de praktische vaardigheden onder de knie te krijgen. Aan het einde van mijn 4-daagse werkblokje kon ik zeggen dat ik 4 canules heb geplaatst (wat super moeilijk is, omdat de venen nauwelijks te zien zijn)!

's Middags zijn we naar Moshi-city geweest om maar weer eens boodschappen te doen. We aten bij Union Coffee en raad eens wie we tegen kwamen... Ja zeker! Boer Wim van Boer zoekt vrouw. Juliët dacht dat ze hallucineerde, maar het bleek hem toch te zijn. We hebben hem gesproken en zijn uitgenodigd om op zijn boerderij hier in Tanzania langs te komen :). Daarna deden we nog een ontdekking: we vonden de Jumbo en kochten hagelslag en Slankie smeerkaas (over datum, maar we konden afdingen in de supermarkt)! Ook sloegen we über goedkoop onze groente en fruit in (€2,- voor een ananas, 5 tomaten en een courgette).
's Avonds aten we sperziebonen (van de Jumbo) met gekookte aardappelen, omdat Wilke dit zo graag wilde eten. De Nederlandse prak mis ik absoluut niet, maarja dit was weer wat anders dan brood of spaghetti!

Vrijdag ochtend hebben we lekker uitgeslapen en de was gedaan.
's Middags ben ik bezig geweest met school en tussendoor lekker buiten in het zonnetje gezeten om pauze te nemen. Ook hielp ik Wilke met het wassen van zijn beddengoed. Na het uitknijpen van de lakens, sloegen we het nog 1 keer uit wat resulteerde tot een groot gat in het gare lakentje. We hadden veel lol aangezien dit niet het eerste was wat Wilke sloopte (de wc waardoor de doorspoelbak met water steeds overstroomde, door een tafeltje gezakt, de andere wc de doortrekhendel afgebrokenetc.)!!!

's Avonds gingen we naar Ten 2 Ten en aten met Allard (de Nederlander), Will (de Nieuw Zeelander die ik eerder die week in het KCMC had ontmoet) en onze huisgenoten Johanna en Lisa. Ik nam de lasagne, misschien een hoog Lidl gehalte met nog meer vet, maar hij was erg lekker! Daarna waren we uitgenodigd bij een afscheidsfeestje (van mensen die we niet kennen, hahhaa) en gingen naar A.14. Helaas voelde Wilke zich niet lekker en vertrok naar ons huisje. Hij stond erop dat we bleven en gingen kort naar Glacier (''mzungu'' club). Dit is een club die geen muren bevatte, het leek een soort afdakje en hieronder werd gedanst (erg overdreven, maar grappig). Naast de overkapping was een enorm grasveld waar een aantal plastic Coca Cola tafeltjes stonden en een kampvuur. Juliët en ik vielen erg in de smaak denk ik, want we werden continu ''besprongen'' door de lokale mensen. Iedereen wilde weten waar we vandaan komen, wat onze namen zijn, wat we hier komen doen, waar we verblijven en voor hoelang. Gelukkig kwamen we aan het eind van de avond onze vriend Mehul (de manager van El Rancho restaurant) tegen, wat ervoor zorgde dat de andere mannen uit de buurt bleven (vieuuuww gelukkig)! De volgende keer moet Wilke mee, om de club te bewonderen en ons te ''beschermen''. We namen een taxi terug met nog twee Nederlandse meiden en gingen slapen. Het was een geslaagde avond.

Zaterdag sliepen Juul en ik lang uit en konden we direct uit bed rollen voor de brunch (Wilke had de tafel al gedekt, erg pittig).

's Middags deden Juul en ik de was en hadden 's avonds een lekker schoon bedje (met Ariel waspoeder). Juul kookte en gebruikte haar honig nasimix, deze maaltijd was de beste tot nu toe (op het uit eten na)!
's Avonds keken we een divorce aflevering en keek ik via Skype een stukje mee met The Voice of Holland! Eindelijk weer even contact met het thuisfront!
Zondag sliepen we (wéér) uit en gingen na de brunch met school bezig. Er werd een bed naar buiten gesjouwd en we konden aan de slag. Tot 17.00 zitten zwoegen en daarna nog even snel een duik genomen in ons zwembad, nja het zwembad van de International School...
Veel eten hadden we niet meer, dus we moesten het die avond doen met Noodles en komkommertjes (en mayo natuurlijk).

Na een relaxed weekendje was het alweer snel maandag. Vandaag begon ik op de SICU B. Het is de Intensive Care Unit waar vooral patiënten met wonden naartoe worden gebracht (fistels, grote wonden, brandwonden, colostomie en dergelijke). De afdeling is septisch in tegenstelling tot SICU A. Sommige patiënten lopen veel risico's op het krijgen van complicaties doordat de afdeling septisch is. De patiënten worden evengoed naar B gebracht, ondanks de argumenten van de verpleegkundigen (wond word geheel gereinigd en zou ''infectievrij en bacterievrij'' behandeld moeten worden, wat niet kan in B omdat dit een septische afdeling is. De patiënten blijven gebracht worden naar B in plaats van SICU A. Soms frustrerend voor de medewerksters). Volgens de verpleegkundigen doet God de verzorging allemaal, hij geeft kracht om de verzorging te geven.
Deze eerste dag heb ik vooral meegekeken en heb ik mij georiënteerd op de nieuwe afdeling. Wel kreeg ik een nieuwe naam Manka (verschillende betekenissen: wonderful, second born).

's Middags gingen we voor boodschappen naar Moshi-city, gingen naar het zwembad om even af te koelen en kookten een heerlijk (Knor) tomaten soepje met knoflook en toast.

Gister ochtend (dinsdag) zijn we weer naar de Nurse Conference geweest, erg interessant maar helaas hetzelfde onderwerp als vorige week... Na de les ben ik naar de afdeling gegaan en heb ik mijn collega geobserveerd tijdens het verzorgen van brandwonden (hals, borst, buik, bovenbenen en de armen!). Eerst wordt het verband voorzichtig verwijderd, vervolgens wordt de dode huid verwijderd (met een mesje) en daarna wordt de wond schoongemaakt. De patiënt had erg veel pijn, maar leek mijn hand te waarderen om de pijn te verzachten. Daarna hebben we samen de wond weer afgedekt met vaseline gazen, gewone gazen en vervolgens alles verbonden. We zijn bijna 2 uren bezig geweest! Ook zette ik vandaag 4 keer een intramusculaire injecties. Oftewel een leerzame stage dag! Ik werd vandaag weer met ''Manka'' aangesproken, maar reageerde niet omdat ik niet wist dat iedereen mij riep, erg lachwekkend voor de collega's. Owja, er wilde ook nog een patiënt met me trouwen (ik heb de dag en opmerkingen maar positief opgevat hahhaaa).

Bij thuiskomst hebben we lekker gegeten en hebben we wat Swahilische woorden gewisseld met Grace onze housekeeper. Ze leerde ons diverse woorden en vond dit erg leuk om te doen (ze bleef in ieder geval erg lang!). Daarna ben ik met school bezig gegaan en hebben we ons klaar gemaakt om naar El Rancho te gaan (wilden al een paar dagen uit eten, maar mocht niet van onszelf). Het eten was zeer geslaagd en gingen met een rond buikje op bed.

Het is vandaag alweer woensdag, de tijd vliegt. Ik had vandaag mijn ''jurk uniform'' aan die veel te groot is met mijn sexy Nike gympies eronder hahhaa. Ik had de jurk aangesnoerd met de twee uiteinden, maar deze werden direct alweer losgemaakt zodat het een soepjurk was. Daarna bracht ik samen met een collega een patiënt weg voor een operatie. Toen we aankwamen bleek dat er al een andere patiënt was binnengehaald voor een operatie, waardoor onze patiënt op de gang lag te wachten, erg bijzonder allemaal... Ook deed ik weer de wondverzorging met mijn collega Neema en schreef ik de super interessante rapportage van de afdeling (condition patient ill).
Bij thuiskomst aten we een watermeloen en zijn we richting het zwembad gegaan. Daar hebben we bijna een zak Patat Joppie chips leeggegeten (van de Jumbo).
Wilke kookte witte bonen (hij noemt ze elke keer bruine bonen) en luisterden naar een oh zo leuk kinderliedje. Kuma he van K3 is toch niet zo onschuldig als hij lijkt (zoek zelf de vertaling van de titel maar op, beetje aan de vunzige kant voor een kinderliedje hahhaaa!). Gelachen hebben we in ieder geval! Na een warme douche ben ik gaan zitten voor mijn verhaaltje en denk dat ik zo maar ga slapen. We hebben namelijk een kroegentocht op vrijdag ingepland!

Upendo kutoka Manka (liefs van de ''Manka'')

  • 11 Maart 2015 - 19:34

    Erik En Ivonne:

    Hey Jamie, doe de groeten aan boer Wim, is ie nog steeds met dat kleine hollandse vrouwtje samen die hij had gekozen in het programma? Als ik me goed herinner (35 jaar geleden...) betekent Kuma "kut" in het Swahili... klopt dat? Dat werd ons toen ook al snel geleerd door de Kenianen... haha. Het is weer een prachtig verhaal geworden, wat maak je veel mee en wat hebben jullie ook veel vrije tijd! In welke plaats zitten jullie eigenlijk? Succes maar weer! groeten Ivonne

  • 15 Maart 2015 - 12:57

    Heitie:

    He Manka,
    Mooi stukje weer, jullie vermaken je prima denk ik als ik alles zo lees. Lekker behelpen maar veel lol trappen, doe je goed mop! Ben er wel jaloers op hoor zo'n avontuur. Hele week gewerkt en Verbouwbeurs gehad in Zwolle. Nu Robin en William thuis en vanavond Eddies famous frieten eten....... Dikke kus en hou je goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Ik ben Jamie en via dit profiel kun jij op de hoogte blijven van mijn reis naar Tanzania.

Actief sinds 15 Feb. 2015
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 5910

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 22 Juni 2016

Tanzania

Landen bezocht: